Opera i teatr

Opera and theatre


The Black Rider - Großen Haus Theater Heilbronn
[1995]
Reżyseria: (Direction) Lech Majewski
Scenariusz: Robert Wilson, Tom Waits, William S. Burroughs
Muzyka: Tom Waits i Carl Maria von Weber
Opis
Obsada: Günter Schoßböck, Viola von Lewinski, Andreas Hutzel, Günter Jacobi, Bernd Henneberg, Sophia Yiallouros, Thomas Braus, Thorsten Olschock, Rolf Rudolf Lütgens, Christian Melchert, Meike Britt Holtin, Eva-Maria Schneider-Reuter

Kierownictwo muzyczne: Nicolas Kemmer
Scenografia i kostiumy: Janusz Kapusta
Choreografia: Janina Niesobska

W ukrytym pośrodku lasu zakładzie psychiatrycznym ordynator usiłuje leczyć pacjentów muzyką. Chorzy, przebrani w wypożyczone kostiumy, odgrywają własną wersję opery Karola Marii Webera Wolny Jeździec.

Spektakl jest owocem współpracy nowojorskiego undergroundu: twórcy nowoczesnego teatru Boba Wilsona, pieśniarza i kompozytora Toma Waitsa oraz Williama Burroughsa, "narkotycznego" autora Nagiego Lunchu.

Mroczny i trwożny las projektuje Janusz Kapusta, zaś inżynierowie stuttgarckiej fabryki Mercedesa instalują urządzenia umożliwiające na scenie prawdziwą ulewę, w której ubrany na biało orszak weselny tańczy w coraz głębszym błocie.

Inscenizacja Lecha Majewskiego w niemieckim teatrze w Heilbronn zostaje okrzyknięta wydarzeniem artystycznym i uhonorowana nagrodą Kilianpreis za najlepszą reżyserię w sezonie 1995/1996.


English

In a mental institution hidden inside the Black Forest, a doctor tries to cure his patients with music. Dressed up in costumes rented from a local theatre, the patients perform their version of Carl Maria von Weber's Der Freischütz.

Lech Majewski's staging of this postmodernist opera by Bob Wilson, Tom Waits and William Burroughs in the German theatre wins him the Kilianpreis for the best direction in 1995/1996 season.

German critics praise the staging as "a true masterpiece" (Stuttgarter Zeitung), "a magnificent, hypnotic spectacle" (Stimme), "a breathtaking journey into the unknown" (Rundblick).

A frightful, murky forest is created by New York Times artist Janusz Kapusta. The Stuttgart Mercedes engineers install a wet track machine that drenches the forest with real rain while the white dressed wedding cortege dances onstage in ever deepening mud.


Regisseur Lech Majewski und Ausstatter Janusz Kapusta mit einer absurden Menschheits-Parabel beantwortet, die es in der Tat schafft, die angeblich fehlende “Seele” des Stücks bloßzulegen, und die Wilsons heiteres Spektakel an Tiefgang weit übertrifft. Die beiden Polen, denen man nach der Aufführung ohne Zaudern das Prädikat “Genie” verleiht , haben eine auf mehreren symbolischen Ebenen agierende, unglaublich dichte Inszenierung geschaffen, die sehr ernst und sehr poetisch ist, und die mitreißt wie eine Fahrt in den Abgrund. Wo man im Thalia-Theater am Schluß nach Zugaben ruft, hindert einen hier der Kloß im Hals daran.
A. Reinhardt, Rundblick, 26 Mai 1995

Der in den USA lebende polnische Regisseur Lech Majewski findet für die Heilbronner Inszenierung grandiose Bilder, die eine hypnotische Stimmung beschwören.
Andreas Sommer, Stimme, 20 März 1995

Polnische Künstler sich mit handwerklicher Virtuosität...
Theophil Hammer, Stuttgarter Zeitung, 30 März 1995