Opera i teatr

Opera and theatre


The Odyssey - Londyn
[1982]
Reżyseria: (Direction) Lech Majewski
Scenariusz: (Screenplay) Lech Majewski
Opis
Obsada: Malcolm Ingram, Sef Townsend, Gillian Barge, Maya Sendall, Bill Simpson, Timothy Sinclair, Graham Lines

Scenografia: Pamela Howard, Philippe Cherbonier
Światło: Rory Dempster
Ekipa produkcyjna: Sean Murphy, Simon Finney
Producent: Shivaun O’Casey

Inscenizacja eposu Homera na deskach barki płynącej wraz z publicznością po londyńskiej Tamizie. Producentem jest córka dramaturga irlandzkiego Seana O'Caseya - Shivaun; jednym z inwestorów - Samuel Beckett.

Inscenizacja, nazwana spektaklem roku 1982, w dużej mierze zależy od księżyca, bowiem dwa razy na dobę jego przyciąganie unosi i obniża poziom wody w Tamizie aż o dziesięć metrów. Tabela przypływów i odpływów wydrukowana na odwrocie biletów wyznacza początek każdego spektaklu o innej porze.

Podczas jednego z przedstawień interferencja fal z mikrofonu Odyseusza sprawia, że Margaret Thatcher - wznosząc toast na przyjęciu w ogrodach Parlamanetu - przemawia męskim głosem o bogini Circe zamieniającej ludzi w wieprze.

Ned Chaillet w recenzji z premiery w londyńskim Timesie określa insenizację jako "potężny teatr".

W rok później Harold Prince, producent legendarnych przebojów Broadwayu: Kabaretu i Skrzypka na dachu, podejmuje próbę przeniesienia spektaklu na wody Hudson River w Nowym Jorku. Koszty okazują się jednak tak ogromne, że aby je odzyskać, spektakl musiałby toczyć się na statku z widownią na dwa tysiące miejsc.


English

The staging of Homer's epic on a barge sailing with the audience on the Thames is produced by Shivaun O'Casey, daughter of the Irish playwright, Sean. Among the investors - Samuel Beckett.

Uniquely, the dramatic voyage depends in the phases of the Moon since its pull raises the level of the Thames thirty feet twice a day. The ebb and flow chart printed on tickets marks the different starting time of each performance.

One evening, interference from Odysseus' radiomicrophone makes Margaret Thatcher address a gathering at the Parliament gardens with man's voice, speaking about Circe changing men into swine.

In his review in the London Times Ned Chaillet describes the spectacle as "potent, hipnotic theatre".

A year later Harold Prince, the legendary Broadway producer of Cabaret and Fiddler On The Roof, attempts to bring the performance to the Hudson River, but the cost of staging The Odyssey in New York on the Ellis, Liberty and Governor's Islands is so high that to recup it Odysseus would have to perform on a boat seating two thousand spectators.


An epic of imagination!... One of the capital’s most spectacular dramatic events!
The Guardian, 31 July 1982

An extraordinary theatrical production!
The Standart, 5 August 1982

Enviromental theather marches on!
Dan Sullivan, Los Angeles Times, 2 October 1982

The simple, compelling recitation of the opening of the ODYSSEY, stylized with gestures to heighten the language, is potent theatre. The following conversations with the dead are similarly hypnothic, made more seductive by the rocking of the boat in the river and by the powerful simplicity of the design.
Ned Chaillet, The Times, 23 September 1982