Książki

Books


Autobus na Golgotę (Bus to Golgotha) (komiks) (Baran i Suszczyński)
[1997]
Opis książki
"Autobus na Golgotę" to połączenie komiksu i prozy. Bohater, poszukując oczyszczenia, wędruje pośród piekła współczesnej cywilizacji.

1.

Czarny Range Rover pędzi jedną z owych betonowych autostrad,
jakie można znaleźć tylko w Ameryce.
Noc jest gęsta i ślepa.
Z ciemności wyłania się tablica z napisem Kolorado.
Samochód mija granicę Stanu.

Za kierownicą siedzi trzydziestokilkuletni mężczyzna, John Ecas.
Garbi się i mruży oczy – najwyraźniej jest zmęczony.

Wnętrze Rovera przypomina biuro: w pulpit wmontowany jest
telefon komórkowy, fax oraz komputer.
John rozplątuje jedwabny krawat i ciska go za siebie.

Linie, linie, linie.
Wpadające pod maskę samochodu,
Oświetlone snopami reflektorów.
Uparte, rytmiczne, białe linie autostrady.

Tablice reklamowe i znaki wyskakują z mroku jak duchy
z tunelu śmierci.
Napisy jarzą się zbyt boleśnie, by je czytać.

2.

Twarz Johna ląduje na talerzu.

John budzi się w przydrożnej restauracji i ociera czoło
ubrudzone sosem.
Wodzi nieprzytomnym spojrzeniem po sali.

Jedyny kelner nie zwraca na niego uwagi – jest pochłonięty
reklamą płynu do odnawiania mebli w nocnym programie
telewizji.

John podnosi ze stołu nóż i nacina palec prawej ręki.
Wysypuje zawartość solniczki na krwawiącą ranę.
Syczy z bólu.

3.
Krople krwi zasychają na kole kierownicy.
Pędząc przez ciemność, John wymacuje w schowku kasetę
i wsuwa ją do magnetofonu.
Na kasecie nagrana jest rozmowa telefoniczna.
Kobiecy głos brzmi stanowczo:

- …musisz to zrozumieć, John…
Tak będzie lepiej dla nas…
O wiele lepiej…

John cofa taśmę.
Kobieta krztusi się, może szlocha:

- …jesteśmy tak różni…
Nie mogę uwierzyć, jak bardzo
oddaliliśmy się od siebie. Nie chcę mieć…

John wyłącza taśmę.
Szybkim, niecierpliwym ruchem.

4.

Range Rover przejeżdża obok mrocznego zarysu stacji
benzynowej.
Zwalnia i zatrzymuje się na poboczu, między walającymi się,
poszarpanymi oponami, które wyglądają jak strzępy
rozjechanych węży.

John odchyla siedzenie.
Przymyka oczy.
Zasypia.

5.

Ogromny dysk księżyca rozświetla taras zawieszony nad
Manhattanem.
Cienie postaci przesuwają się na tle kraterów.

Wieczorowe suknie. Smokingi. Kieliszki.
Przytłumione, niedosłyszalne rozmowy.
Postacie zastygają w pół ruchu.


English

1.

HIGHWAY. NIGHT.

Black Range Rover speeds along the Highway 403.
It crosses the state line, entering COLORADO.

Behind the wheel hunches JOHN ECAS, a man in his late thirties,
dressed in a Valentino suit, Oxford shirt and a tie.
He's slightly dissheveled.

His eyelids are heavy.
He barely manages to pry them open.

He takes off his silk, paisley tie and throws it onto the passenger's
seat. There's a cellular phone and a Canon fax machine attached to
the dashboard.

Credits roll as we see lines, lines, lines painted on the highway.
Lit up by the bright shafts of the car lights.
Stubborn rhythm of the white lines.

Billboards and road signs emerge from the darkness and vanish
behind. Fluorescent letters are painful to read.

2.

DINER.

John's face falls onto a plate of halt eaten hash browns.
He wakes uo and dries his face with a napkin.
Absently, he looks at the empty diner.
There's solitary waiter behind the counter.
He watches Home Shopping Network on a TV screen.

John opens silver drug-box.
It's empty.
He curses, picks up a knife from the table, and cuts open his right
index finger.
Blood comes out of the wound.

John empties a salt shaker onto the wound.
He hisses with pain.

3.

RANGE ROVER.

Drops of blood cover the upper rim of the steering wheel.
Driving, John finds a tape in the glove compartment.
He slips it into the tape deck.
It's a recording of a phone conversation.

SARAH'S VOICE

...you have to understand it, John...
It will be much better for both of us.
Much better.

Beep sound ends the message.
John rewinds the tape.

SARAH'S VOICE

...we're so different. I can't tell you
how far apart we grew. I don't want
to have...

Impatiently, John stops and ejects
the tape.

4.

HIGHWAY.DAWN.

The sky turns pink.

Range Rover drives by the dark silhouette of a gas station.
It slows and stops on the highway shoulder next to the carcasses of
exploded tires that resemble flattened snakes.

John falls aslepp.

5.

JOHN'S DREAM.

Enormous moon spreads across the entire sky.
Dressed for the evening, people crowd a terrace on a Manhattan
East Side building.
They are but tiny shadows against the huge face of the moon.

They talk, but we can't hear their voices.
Slowly, they become motionless, frozen in half movement, as if
listening.


Wizualizacja scenariusza - Jerzy Ozga
Fragment książki w języku angielskim.
Dystrybucja (Distribution): Wydawnictwo Baran i Suszczyński, ul. Sławkowska 10, 31-014 Kraków / Poland, tel: +4812-4223633, +4812-4215080, fax: +4812-4216899
Recenzje