Art

POKÓJ SAREN (The Roe's Room)
[1997]
Reżyseria: Lech Majewski
Ekipa
Obsada:Rafał Olbrychski (syn), Elżbieta Mazur (matka), Mieczysław Czepulonis (ojciec), Agnieszka Wróblewska (dziewczyna)

Scenografia (Set designer): Lech Majewski
Muzyka (Music): Lech Majewski, Józef Skrzek
Producent (Producer): Lech Majewski, Eżbieta Piętak
Współpraca reżyserska: Monika Fostiak , Piotr Binkowski
Zdjęcia: Adam Sikora
Operator kamery: Jan Zub
Współpraca operatorska: Jacek Gołąb, Tomasz Knapik, Paweł Satala
Oświetlenie: Piotr Gburek, Andrzej Szabaga

Opis
Kanał Telewizyjny "Europa Europa":

"Utwór oparty na autobiograficznych wątkach, pojawiających się we wczesnych wierszach twórcy, jest przeniesieniem w świat filmu - opery o tym samym tytule. Poetycka wizja życia trzyosobowej rodziny w starej kamienicy...

W jednym z mieszkań zaniedbanej kamienicy żyją: dwudziestokilkuletni syn, matka i ojciec-emeryt. Chłopak jest poetą - zamknięty w sobie, pełen wrażliwości. Ojciec jest już stary i zajmuje się swoimi "drobnymi przyjemnościami" - na przykład kolekcją pocztowych znaczków. Matka krząta się po domu, gotując i sprzątając. Są także sąsiedzi ze swoimi nawykami i fobiami... Zwykłe życie w zwykłym domu. Ale pewnego roku z wiosną zaczynają się tam dziać dziwne rzeczy: pojawiają się pędy młodych roślin, tryska źródełko, latem podłogę porasta bujna trawa, jesienią pojawiają się sarny.” [www.europaeuropa.pl]


Filmowa wersja opery prezentowana na licznych festiwalach – m. in. w Biarritz, Paryżu, Mar del Plata, La Rochelle, Montrealu i Buenos Aires – zostaje uznana za przykład nowatorskich poszukiwań współczesnego języka filmowego.

„Wizyjny poemat muzyczny. Głęboki, subtelny i bardzo oryginalny” – pisze o nim Claude Chamberlain, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Montrealu. „Fascynujący film. Niezwykła wyobraźnia” – stwierdza francuski krytyk Pierre-Henri Deleau, zaś Ruben Guzman z Muzeum Sztuk Pięknych w Buenos Aires określa film jako „wybitne dzieło sztuki wizualnej” i umieszcza go w zbiorach muzeum.


English

A film version of the opera presented at a number of festivals – notably: Biarritz, Paris, Mar del Plata, La Rochelle, Montreal and Buenos Aires – as an example of a new film language.

“A visionary and musical poem. A profound, subtle and very original movie,” – writes Claude Chamberlain, director of the Montreal Film Festival. “Fascinating film. Extraordinary imagination,” – notes Pierre-Henri Deleau, head of Biarritz FIPA. Ruben Guzman of Buenos Aires Museum of Fine Arts desribes the film as “a modern visual arts masterpiece” and picks it up for the museum’s permanent collection.


A fantastical, haunting tale set in a house where nature fuses with - and eventually consumes - the lives of a family.
Laurence Kardish, Senior Curator, New York Museum of Modern Art

A modern visual arts masterpiece!
Ruben Guzman, Curator, Buenos Aires Museum of Fine Arts

Fascinating film. Extraordinary imagination.
Pierre-Henri Deleau, Biarritz International Festival of Audiovisual Media

A visionary and musical poem. A profound, subtle and very original movie.
Claude Chamberlan, Montreal International Film Festival

There is a strange, entrancing beauty to the images and music in "The Roe's Room". Majewski creates striking visual tableaux that possess a memorable, haunting quality.
Brendan Kelly, Variety

Henri Langlois Association presents two equally unique film masterpieces at Cinema Accatone in Paris: the somber "Film" by Samuel Beckett, and hypnotic "Roe's Room" by Lech Majewski.
Allan Riou, Le nouvelle Observateur

Disturbing and visionary. "The Roe’s Room" is a masterpiece.
Carlo Montanaro, La Nuova di Venezia

Majewski’s normal multi-tasking takes on even greater dimensions in his absolutely singular "autobiographical film opera". Writing (libretto and music), directing and designing this often limpidly beautiful "cycle of life" parable, he conjures some remarkable images out of an extremely contained spatial and thematic environment…One of a kind.
Gareth Evans, Time Out London

“Ravaging intensity!.. In ‘The Roe’s Room’ Majewski has a vision of a kind of paradise or blessedness, though it is fleeting and melancholy, as the natural world invades a comfortable apartment. Grass and trees grow, blood flows from the walls, time passes in a smooth reverie of beautiful music and imagery… The surreal, when it works, defies description. In ‘The Roe’s Room’ it works, with a sense of poetic decency underneath it and none of the coldness or superficial irony of so much video art.”
Philip Kennicott, The Washington Post


Festiwale (Festivals): Biarritz, Montreal, Mar del Plata, La Rochelle, Buenos Aires, Paris.

Muzea (Museums): Buenos Aires Museum of Modern Art (2000); Palagraziussi Venice (in collaboration with Venice Biennale, 2001); Museum of Modern Art, New York (2002); Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris (2004); Whitechapel Art Gallery, London (2005); Embiricos Gallery, Paris (2007)

Recenzje