Art

WYPADEK (Accident) - (krótki metraż)
[1998]
Reżyseria: Lech Majewski
Ekipa
Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki
Zdjęcia: Adam Sikora
Opis
"Najpierw było to performance. Zbudowałem mauzoleum dla kobiety, która zginęła w wypadku samochodowym. Wziąłem jej rzeczy osobiste i je zmumifikowałem, zabandażowałem jej kartki pocztowe, buty, płaszcz, telefon. Wszystko to, czego dotykała. Razem z Adamem Sikorą nakręciliśmy półgodzinny film, który na festiwalu w Houston zdobył nagrodę." (Ewa Kara, Malarstwo, które przerodziło się w świat, wywiad z Lechem Majewskim, Nowy Dziennik 17.05.2002)

Żałoba. Pożegnania. Początki kultury zbudowane zostały z pożegnań. Kurhany, grobowce, mauzolea, piramidy wypełniły przedmioty używane przez zmarłych. Zabandażowane, zmumifikowane, pochowane wraz z nimi, gdyż do nich należały, były przedłużeniem ich rąk, nóg i ciał.

"Kiedyś tym, których kochano, budowano pałace-mauzolea" - pisze Eliot Ems. "Lech Majewski, chcąc złożyć prosty hołd młodej kobiecie zmarłej w wypadku samochodowym, wykreował symboliczne mauzoleum w Galerii Sztuki Współczesnej. Osiemnastodniowa wigilia - a w pierwotnym znaczeniu wigilia jest czuwaniem, nocną mszą za dusze zmarłych - w katowickim BWA przerodziła się jednak w coś więcej: w tajemny rytuał, odwieczny mit przetaczania krwi, kobiecy archetyp cykliczności".

Film Lecha Majewskiego dokumentujący wystawę zostaje nagrodzony Srebrnym Medalem na 32. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Houston, USA.


English

Mourning. Funerals. The origins of culture are built on farewells. Burial sites, tombs, pyramids and mausoleums are filled with the objects that belonged to the departed. Bandaged, mummified, they were buried alongside their owners since they were the extensions of their owner's hands, legs, bodies.

"An eighteen day vigil in the Modern Art Gallery of Majewski's native town of Katowice is an attempt to pay a simple homage to a young woman who died in a car accident. It evolves, however, into something more: a mysterious ritual connected to the myth of the fountain of life-giving blood. Reminiscent of priestesses from Böcklin paintings, female silhouettes in lucid gowns move with slowed down movements making the audience participate in a ceremony that feels like an ancient funeral." (Eliot Ems)

A Lech Majewski short feature based on his exhibition wins a Silver Award at the 32nd Houston International Film Festival.


Festiwale (Festivals):Ghent, Houston